Kasjodor o benedyktyńskiej pracy

I 30. Ja jednak wyznam swe najgłębsze pragnienie, że wśród wszelkich waszych fizycznych zajęć najbardziej mi się podoba, i to nie bez racji, przepisywanie ksiąg [antiquariorum studia], jeżeli tylko jest należycie wykonane. Odczytywanie Pism Bożych daje umysłowi zbawienne pouczenie, a przepisywanie przykazań Pańskich rozsiewa je szeroko i daleko. Cóż za szczęśliwe zajęcie, jak szczytny to trud, ręką głosić kazania ludowi, palcami języki otwierać i wśród ciszy zbawienie śmiertelnikom rozdawać, a grzeszne pokuszenia szatańskie zwalczać piórem i atramentem. Każde słowo Pańskie przepisane ręką przepisywacza jest raną zadaną szatanowi. Przepisywacz siedzi w jednym miejscu, lecz owoc jego trudu rozsiewa się po różnych prowincjach. Praca jego jest odczytywana w miejscach świętych. Słucha jej lud i odwraca się od złych zamysłów i czystym sercem służy Panu […]. Postaraliśmy się ponadto o fachowych introligatorów […], aby piękno Pisma świętych ozdabiała odpowiednia szata zewnętrzna […]. Przygotowaliśmy również mechaniczne oświetlenie dla pracy nocnej, żeby nie wygasły oświetlające płomienie, lecz żeby ogień podsycał się sam przez się […]. Postarałem się również o jeden zegar słoneczny na dzień i zegar wodny na noc, aby wam bez przerwy dniem i nocą wskazywał.

Kasjodor, Institutiones divinarum litteratum, przełożył A. Bober
Cyt. za: Religie Wschodu i Zachodu.

Kasjodor, Flavius Magnus Auarelius Cassiodorus (ok. 490-ok. 583) - rzymski pisarz chrześcijański, historyk, uczony i polityk. Autor kronik, dzieł encyklopedycznych i rozpraw teologicznych.

Post scriptum
Cieszy mnie to, że coraz bardziej kaligrafia staje się popularnym hobby w Polsce. Są organizowane kursy i coraz bardziej dostępne są narzędzia, materiały kaligraficzne. Powstają strony internetowe i opracowania książkowe poświęcone tej sztuce. Czyli kaligrafia nie umarła, może również i dla tego, że młodzież kaligrafuje na murach w formie graffiti. A gdyby pojawiło się takie zjawisko jak chrześcijańskie graffiti (nie wiem, może już istnieje). Bo to przecież medium, które może służyć dobru. 

Komentarze