współdziałanie

Można wyróżnić w dziedzinie rysunku dwa rodzaje współdziałania z osobami.
Pierwszym jest współdziałanie z mentorem rysunkowym.
Drugim jest współdziałanie w grupie osób, których tym samym celem jest rozwój umiejętności rysowniczych.

Współdziałanie z mentorem rysunkowym.

Mentor rysunkowy to osoba, która umie przekazywać swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną adeptom sztuk plastycznych.

Przy wyborze nauczyciela rysunku warto mieć na uwadze to, że nie każdy wybitny rysownik jest również utalentowanym pedagogiem.

Jakie są cechy dobrego mentora rysunkowego?

  • Mentor powinien być mądrzejszy (ale niekoniecznie starszy) ode mnie.
  • Powinien mieć silne poczucie własnej wartości, tak aby nie potrzebował być moim mentorem (jeżeli potrzebuje tego, by być moim mentorem, będzie doradzać mi w taki sposób, aby uzależnić mnie od siebie).
  • Jego obecność w moim życiu powinna mnie podtrzymywać – mentor powinien naprawdę wierzyć we mnie i w moje poglądy.
  • Nie powinien jednak mieć oporów przed przeciwstawieniem się mi, gdy będzie uważał, że się mylę.
  • Nigdy nie powinien podejmować decyzji za mnie, nawet jeśli świadomie lub nieświadomie będę zachęcał go do tego.

Współdziałanie w grupie osób razem rysujących.

Co daje nam rysowanie w grupie?

  • Dodaje większej pewności siebie.
  • Adepci rysunku mogą się wspierać i inspirować do działania twórczego.
  • Możliwość wymiany poglądów i spostrzeżeń na tematy z dziedziny rysunku.
  • Po za rysowaniem, wspólny rozwój poprzez obcowanie ze sztuką, na przykład; odwiedzanie galerii sztuk wizualnych, wymiana książek i filmów o rysunku.

Zawarta poniżej opowieść występuje w wielu wersjach w różnych częściach świata. Trochę ją przerobiłem aby lepiej tu pasowała, lecz jej sens jest niezmienny w ukazaniu zalet współdziałania.

Pewnego razu nauczyciel rysunku przywołał swoich uczniów i każdemu z nich dał po ołówku, z poleceniem aby każdy go złamał. Zadanie okazało się bardzo proste. Następnie każdy z uczniów dostał od nauczyciela po pęku ołówków z tym samym poleceniem lecz żadnemu nie udało się ich przełamać. W ten sposób nauczyciel rysunku pokazał swoim uczniom, że są silni tylko w jedności.

Warte zapamiętania.

Chcesz iść szybko, idź sam. Chcesz dojść daleko, idź z kimś.
stare afrykańskie przysłowie

Tylko ten bezpiecznie ludziom przewodzi, kto chętnie się innym poddaje.
Tomasz a Kempis (przekład Jan Ożóg SJ), O naśladowaniu Chrystusa, księga I, rozdział 20, wers 12

Komentarze