Mój Nikifor, Nasze Nikifory


Mój Nikifor, reżyseria Krzysztof Krauze, scenariusz Krzysztof Krauze, Joanna Kos.

Poruszająca historia z czasów PRL'u dzięki której możemy poznać Nikifora Krynickiego, zaliczanego do światowej piątki najzdolniejszych prymitywistów. Film ukazuje nam codzienność, radości i trudy życia Nikifora razem z ludźmi którzy go wykorzystywali jak i tymi którzy mu pomagali. Świetne aktorstwo Krystyny Feldman. Może film jest ciężki ale po jego obejrzeniu aż chce się żyć. Można naładować przy nim duchowe baterie. Film na dvd zawiera dodatki w postaci nakręconych wywiadów, filmu z planu zdjęciowego oraz galerii dzieł Nikifora. Muzyka filmowa z tego filmu jest przepiękna i nastrojowa, niestety z tego co wiem nie można jej dostać w postaci albumu na polskim rynku muzycznym.

Nasze Nikifory, Krzysztof Krauze, Joanna Kos, Świat Literacki.

Książkę tą otwiera list żebraczy. Zawiera również dwa scenariusze: Nikifor (wersja nowelowa), Nikifor (wersja ekranowa). Przed przeczytaniem tej publikacji wcześniej oglądnąłem dwa razy film Mój Nikifor więc miałem już w pamięci obrazy tej historii. Kiedy czytałem słowa z wersji ekranowej scenariusza te obrazy same mi się nasuwały do świadomości. Dzięki tej książce mogłem prześledzić dokładniej wszystkie dialogi. Czytałem ją wieczorem nie spiesząc się. Polecam tą publikacje każdemu widzowi filmu Mój Nikifor, dlatego też że zawiera świetny tekst Joanny Kos pt. List żebraczy, w którym dzieli się fascynacją postacią i światem krynickiego prymitywisty. Bardzo podoba mi się również pierwszy scenariusz nowelowy.


Pamiątka z Krynicy podarowana mi przez moją siostrę Ale i Michała.

Komentarze