obserwacja

W jaki sposób odświerzyć i zobaczyć na nowo nieukończony np. obraz aby nanieść celne poprawki?

Pierwsza metoda polega na robieniu sobie krutkich przerw podczas pracy.

Druga metoda polega na tym aby zmusić mózg do analiz z innego punktu widzenia. Można to osiągnąć na dwa znane mi sposoby. Pierwszy mówi o odchodzieniu na dystans od obiektu pracy i rozpoczynaniu od nowa obserwacji. Drugi mówi aby pochylić głowę pod kątem 90 stopni do przodu przed obiektem pracy i rozpocząć na nowo obserwację.

W trzecim sposobie chodzi o odwruceniu do góry nogami pracy, czyli o 180 stopni. Zmusza to nasz umysł do nowego świeżego postrzagania wzrokowego poprzez odcięcie się od utrwalonego w głowie poprzez procesy myślowe, poprzedniego stanu widzenia obiektu pracy.

W jaki sposób zobaczyć i ogarnąć kształty z obiektu pracy?

Metoda ta polega na przymrużeniu oczu spoglądającego na obiekt pracy, tak aby prawie zanikło widzenie barwne a proporcjonalnie bardziej wyeksponowały się kształty.

Na koniec przedstawie ciekawą anegdotę z życia Jerzego Nowosielskiego. Pochodzi ona ze strony 111 biografi tego malarza pt.: Nietoperz w świątyni napisanej przez Krystynę Czerni. Oto ona.

Jurek miał wtedy charakterystyczny gest - oglądając obraz, zwężał wskazującym palcem prawej ręki oko, naciągając skórę w kierunku ucha. Mówił, że w ten sposób reguluje sobie tęczówkę, a ja podejrzewałem, że po prostu ""czarował"" patrzących na niego ludzi.

Na pierwszy rzut oka mogą wydawać się jako nieprawdziwe i naiwne te sposoby obserwacji, ale kto nie spróbował ich ten się nie przekona. Ja testowałem, spróbuj i Ty.

Komentarze