HAU, psy pieski i bestie w baśniach, mitach i wierzeniach


Bringsværd Tor Åge
HAU, psy pieski i bestie w baśniach, mitach i wierzeniach
Wydawnictwo Marginesy - Warszawa 2020

Antologia ta zbierająca mity, baśnie i wierzenia z różnych stron świata trafiła pod moje oko dzięki sprezentowaniu jej na Święta Bożego Narodzenia przez moją Siostrę Ale i Michała.
Na pierwszy rzut oka mnie zaintrygowała ponieważ takiej psiej antologii jeszcze nie czytałem. Na początku miałem pewne obawy z tego powodu, że autor uważa się za anarchistę i będzie mi narzucał swój światopogląd. Cieszę się ponieważ myliłem się. Autor jest nagradzanym pisarzem i operuje gawędziarskim, ciepłym i łatwym w odbiorze stylem literackim. Książka jest świetnie rozplanowana, gdzie opowieści zgrupowano pod szyldami kategorii danych rozdziałów. Każda występująca w nich opowieść posiada krótkie wprowadzenie i często końcowe dopowiedzenie zatytułowane przez pisarza ogonem.

Zadając sobie pytanie do kogo skierowana jest ta książka? Odpowiem, że do psiarza w każdym wieku. Nie jest to kolejna książka czysto naukowa, lecz taka przy której podczas lektury można odpocząć. Dla mnie odkrywcza była na przykład ciekawostka, dlaczego w ikonografii wschodniej przedstawiano św. Krzysztofa z głową psa. Niestety zabrakło mi w tym zbiorze legendy chrześcijańskiej o tym jak św. Roch i jego pies idą do nieba. Jednak mam świadomość tego, że jest to wybór tekstów do tej kompilacji ściśle autorski. Biorąc pod uwagę oczytanie autora, wykluczam raczej nieznajomość tej legendy. Dodatkowym atutem publikacji są trafnie dobrane ilustracje, co jak myślę przypadnie do gustu - razem z warstwą tekstową - również młodym miłośnikom czworonogów. 




 

Komentarze