Zwierzęta w godłach

 


Barszcz Przemysław
Zwierzęta w godłach
Wydawnictwo Dwie Siostry
Warszawa 2021

Omawianą książkę dostałem rok temu w prezencie od Siostry Ali i Michała. Dopiero teraz pokusiłem się o jej zrecenzowanie. Publikacja ta opisuje wybrane herby państwowe w których skład wchodzą zwierzęta i to dlaczego tam są. Książka objaśnia ich kontekst przyrodniczy, kulturowy i historyczny. Choć ta pozycja wydawnicza jest kierowana do dzieci i młodzieży, to pomimo tego faktu zaskoczyła mnie ciekawymi anegdotami, których to wcześniej nie znałem. Opisywane herby z występującymi na nich zwierzętami realnymi jak i fantazyjnymi, pogrupowane są w sześć krain zoogeograficznych. Nie zabrakło też krótkiego wprowadzenia w pojęcia heraldyczne używane w tekście. Recenzowana praca pisarska omawia trzydzieści dwa państwa z ich herbami.

Książkę wydano w twardej oprawie, z szytymi kartkami, oraz z pięknymi, klimatycznymi i kolorowymi ilustracjami autorstwa Wojciecha Pawlińskiego, przedstawiającymi nie tylko herby ale i zwierzęta w ich środowisku.

Czy warto sięgnąć po tą publikacje? Myślę, że dla każdego miłośnika fauny będzie to cenna pozycja wydawnicza. Wnioskuję to po tym, że nie znalazłem jak dotąd na polskim rynku wydawniczym książki mówiącej o heraldyce państw w kluczu zwierzęcym. Czy to opracowanie jest napisane wyczerpująco? Sądzę, że nie, ponieważ jest to autorski wybór najciekawszych herbów. Choć mogę się mylić, gdyż nie jestem z zawodu heraldykiem i nie mam wglądu we wszystkie herby stosowane na świecie.

Komentarze